torsdag 14 mars 2013

Lakrits- och hallonmuffins med apelsinfrosting

Då var det dags för premiärbaket till Månadens Sötsak som anordnas av Söta saker. Månadens tema var muffins så då passade jag på att testa lakritspulvret som jag fick i present för ett tag sedan. Egentligen hade jag planerat att jag skulle komma i säng tidigt i kväll men min passion för att testa nya saker i matväg fick muffinsbaket att komma före. Och det ångrar jag inte, resultatet blev annorlunda men väldigt gott!









Kladdkaksmuffins med hallon och lakrits
2 ägg
2 dl socker
1 dl rörsocker
2 msk ljus sirap
60 g hallon, frysta eller färska
0,5 tsk vaniljpulver
1 krm salt
3 msk lakritspulver
2 dl vetemjöl
150 g smör
100 g mörk choklad, 70%

Smält smör och choklad. Vispa ägg och socker + rörsocker vitt och poröst. Rör ner sirap, hallon, vaniljpulver, salt och lakritspulver och vispa lätt, det gör ingenting om hallonen går sönder för det blir nästan godare då. Blanda i mjölet men vispa inte. Tillsätt till sist chokladblandningen och vispa lätt. Fyll muffinsformar med smeten och grädda mitt i ugnen i ca 20 min, 175 grader. Låt svalna innan du spritsar över frostingen.


Apelsinfrosting
250 g Philadelphia
2,5 dl vispgrädde
0,5 tsk vaniljpulver
2,5-3 dl florsocker
1 knivsudd bakpulver
apelsinessens

Vispa grädden tillsammans med lite bakpulver hårt. Bakpulvret gör att du kan vispa grädden längre utan att det blir smör. Blanda Philadelphian, vaniljpulvret, essens efter behag och florsocker. Vispa lätt ihop grädden med ostblandningen. Vispa bara lätt annars blir den lös och svårspritsad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar