fredag 26 april 2013

Hallonbrownietårta med röd marshmallowfrosting




Så var det dags för Månadens sötsak igen. Väldigt roligt. Temat för den här månaden var Rött men trots att jag relativt snabbt bestämde mig för att göra en röd tårta tog det ett tag innan jag hade tillräckligt tid för att baka en tårta. Ni som inte vet vad Månadens sötsak är kan kika in här.
Mitt bidrag för april är en brownietårta med hallon som jag har dekorerat och fyllt med en frosting gjord på cream cheese och marshmallowfluff.  Kanske för söt för vissa men med mörk choklad i browniesmeten och lite mindre av florsockret i frostingen blir den inte fullt så söt. 











Hallonbrownie

125 g äkta smör + lite extra att smörja formen med
125 g mörk choklad
1,5 dl muscovadosocker
0,5 dl strösocker
2 ägg
0,5 dl ljus sirap
80 g frysta hallon
2,25 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 krm salt
0,5 tsk bakpulver


Röd marshmallowfrosting

175 g äkta smör, rumsvarmt
5 dl florsocker
1 burk marshmallowfluff
300 g cream cheese
1 krm vaniljpulver
röd pastafärg eller karamellfärg
ev lite hallonessens

Smält smöret  i en kastrull på svag värme. Smörj och bröa en form, 15 cm i diameter. Lägg ner chokladen i smöret och låt det smälta. Blanda väl.
Vispa socker och ägg ljust och luftigt. Vispa ner hallonen i smeten, det gör ingenting om hallonen går sönder. Blanda ner chokladblandningen och sirapen och rör tills det är väl blandat. Sikta ner de torra ingredienserna och rör försiktigt om så att allt blandas. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 40 minuter. Låt svalna medan du gör frostingen.

Blanda smör, florsocker, fluff, vaniljpulver. Vispa, gärna i maskin, tills smeten blir fluffig och spritsbar. Klicka i pastafärg och eventuellt essens, lite i taget, tills du har fått den färg och smak du eftersträvar. Blanda ner cream cheesen och vispa lite till men inte för länge för då blir frostingen gärna lös. Låt den vila i kylskåpet en stund så att den blir lättare att spritsa. 

Dela sedan din browniebotten i tre delar och lägg på ett lager frosting mellan varje botten. Bred ut ett tunt lager så att det täcker tårtan runt om. Spritsa sedan ut resterande frosting till rosor eller något annat fint mönster. 








     


Det var inte fy skam att fira vårens ankomst med en festfrukost i trädgården. Tårtan fick med råge godkänt av min annars så kräsne och inte så sockerglade son.
Förresten, här är en av tröjorna jag beställde från förra veckans klädparty med Bobbosyr. Underbar! Vill ni se mer av de här färgglada kläderna gör ni bäst i att söka på Bobbosyr på Facebook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar