fredag 10 maj 2013

Chokladkolakräm


Chokladkolakräm. Smaka på ordet. Chokladkolakräm. Det bästa ur två världar. I den här lättlagade kolakrämen har jag använt mig av Nutella som smaksättare. För mig är Nutella nära förenat med semester och ledighet. Den enda gång om året vi fick äta Nutella när jag var liten var när vi var på semester så det är alltid lite extra festligt när Nutellaburken kommer fram.
Med den här krämen är jag med och bakar Månadens sötsak där temat för månaden är "tillbehör". Det där lilla extra som förhöjer bakverket. Jag är även med och tävlar om Therésia Erneborgs bok Sött från förr.
Den här krämen är underbart god på en kladdkakebotten serverad med lättvispad grädde eller som kolaswirl i hemmagjord glass, som fyllning eller glasyr på en tårta, tillsammans med maräng och jordgubbar och lite grädde. Varför inte använda den som fyllning i croissanter? Anpassa koktiden beroende på vad du ska ha krämen till, kokar du den bara kort är den grymt god på glass, servera den då varm. Är du som jag med cravings för sött och choklad så ät den direkt med en sked eller bred lite kräm på ett kex. Listan går att göra lång. Oavsett förhöjer den verkligen all form av bakning.





Chokladkolakräm

1 burk kondenserad mjölk
100 g Nutella
1 msk kakao, jag använde Valrhonas
1 krm salt
25 g smör

Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Koka upp under uppvärmning och fortsätt koka den i några minuter till önskad konsistens. Glöm inte att röra hela tiden. Jag kokte min i ca 5 minuter.







Med ett paket färdig smördeg i frysen går det fort att göra sådana här underbart goda croissanter. Självklart fyllde jag dem med chokladkolakrämen och de blev sagolikt goda. 
Tina smördegen i rumstemperatur, det tar bara en kort stund. Sätt sedan på ugnen på 220 grader medan du fixar ihop croissanterna. Dela varje degplatta på diagonalen, lägg på en rand av fyllning längs med bottensidan. Rulla sedan ihop dem och pensla dem med ett uppvispat ägg som du har blandat med en matsked socker och lite salt. Grädda dem mitt i ugnen 7-8 minuter. Servera dem gärna ljumma. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar