måndag 3 juni 2013

Cheesecake på chokladbotten


Söndagsmys blev bak och köksfix hela eftermiddagen och kvällen, med paus för långrunda med hunden. Med disk och middag blev det en väldigt lång eftermiddag och en kväll som helt försvann. Tanken var att jag skulle hinna lägga upp det här receptet i går men mina foton som tillhörde inlägget hade jag tagit i raw-format men inte hade jag hunnit ladda ner något bildbehandlingsprogram att bearbeta dem i. Tiden till att fixa med det försvann någonstans mellan kastruller och bunkar. Därför bjuder jag på bilderna idag istället. Den här kakan görs med fördel en dag innan så att fyllningen hinner "sätta sig".
När jag ändå hade köket upp och ned blev det lite annat smått och gott gjort, men det får ni snällt vänta på.







Cheesecake på chokladbotten

Skal/botten:
1 paket Maryland cookies, double chocolate
75 g smör
1 rad mörk choklad från en tvåhundragramskaka

Fyllning:
3 ägg
2 dl socker
2 dl vispgrädde
1 paket Philadelphia, 300 g
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk vaniljpulver
2 msk vetemjöl


Sätt ugnen på 200 grader.
Krossa kexen medan du smälter smöret i en kastrull på spisen. När smöret är smält, tag av kastrullen från värmen och lägg i chokladen. Rör tills det har smält och har blandats med smöret. Blanda i kexen i smöret så att det är ordentligt blandat. Bred ut kexblandningen i en form med avtagbara kanter och jämna ut den med en sked. Sätt in formen i nedre delen av ugnen några minuter medan du gör fyllningen.

Vispa ägg och socker poröst. Blanda sen ner vispgrädden, färskosten, vaniljsockret och vaniljpulvret och vispa till en jämn och klumpfri smet. Rör till sist ner mjölet. Häll fyllningen ovanpå skalet och sätt tillbaka kakan i nedre delen av ugnen. Grädda den i cirka 30-35 min eller tills kakan har stelnat, täck med folie om den verkar få för mycket färg. Tag ut den ur ugnen när den är klar och låt den svalna i formen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar