tisdag 25 juni 2013

Fröknäcke



I går kväll bakade jag det här goda knäckebrödet. Jag klarar mig inte utan tunt knäcke med hårdkokt ägg (och ja, de ska kokas i 17 min för bäst resultat och tiden ska tas EFTER att vattnet börjat koka) och Abbas tonfiskpastej på tub, gärna några skivor mogen avokado på toppen. Det är så himla gott. Helst ska det på ett lager extrasaltat Bregott också men det försöker jag hålla mig långt ifrån. Någon måtta får det vara på härligheten. Låter det inte så skoj? Testa knäckebrödet med en tunn skiva Brie och lite fikonmarmelad på, eller med en skiva vällagrad cheddar. Med rätt pålägg är tunt knäckebröd oslagbart, tyvärr så blir mina knäckebrödsutgifter lite för stora för vad som är roligt så då får jag baka mitt eget bröd. Här är receptet och det går att variera det efter tycke och smak, testa att blanda i lite örter om det ska användas till en ostbricka. 


Fröknäcke

1 dl vetemjöl
1 dl grovt rågmjöl
1/2 dl svarta sesamfrön
1/2 dl linfrön
1 dl pumpakärnor
1 krm salt
2 dl kokande vatten
1/2 dl olivolja
1 msk flytande honung

Blanda alla torra ingredienser i en bunke, häll på vattnet och rör ihop det till en deg. Tillsätt oljan och honungen och blanda väl. Dela degen i två delar och kavla ut varje del mellan två bakplåtspapper på en plåt. Kavla så tunt det går, dvs lika tunt som pumpakärnorna är tjocka. Strö gärna på lite flingsalt. Grädda dem i ugnen i ca 1 timme i 150 grader varmluft, glöm bara inte att ta av det översta bakplåtspapperet innan du sätter in dem i ugnen. Var noga så att de inte bränns, är du orolig för det kan du lägga på en bit folie när du ser att de börjar få färg. Låt dem svalna på galler utan duk. Lägg dem var för sig så att de blir knapriga och spröda och inte sega. Bryt dem i lagom bitar och förvara dem i en luftfri burk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar