söndag 30 juni 2013

Jordgubbssylt och osockrad jordgubbskräm




I onsdags åkte jag och en vän ut på landet för att plocka jordgubbar. Massor av jordgubbar. Resultatet blev sylt, kräm och saft. Det var riktigt mysigt att åka ut och plocka sina egna bär, 15 kr/litern kostade det mot 35 kr/litern som man får betala om man handlar dem i ståndet utanför den vanliga livsmedelsbutiken, 25 kr/litern nu efter midsommar. 
Att ta tillvara på sommarens alla bär och frukter genom att sylta och safta är väl värt den lilla möda det tar, det krävs väldigt lite uppoffring mot vad det ger. När sen hösten och vintern är här är det extra trevligt att ta fram sin hemmagjorda sylt att ha till pannkakorna.



       


Sylt:
Med syltsocker är det lätt att göra egen sylt som smakar så mycket bättre än färdigköpt. Jag använde 1 kg syltsocker till 2 kg jordgubbar, dvs 4 liter. Rensa, skölj och skiva bären innan du lägger dem i en kastrull. Jag gillar inte bitar av bär i sylten så jag mixade dem med en stavmixer. Blanda i 1 kg syltsocker och koka sylten i 3-5 minuter. Tag tiden från att sylten börjar koka. Jag vill ha min sylt ganska fast så jag kokade den i ett par minuter till. Häll upp sylten i varma och väl rengjorda burkar och förslut dem direkt. Låt svalna och förvara dem sedan mörkt och svalt. Det går att förvara dem i rumstemperatur men då kan färgen försämras.






Kräm:
Den här krämen kokar jag till min tvååring och han är nöjd med den osockrad. Varför trycka i barnen mer socker än nödvändigt? Självklart går det att söta den men jag ser ingen anledning till det när bären i sig är så söta. Skölj, snoppa och skiva 2 liter jordgubbar. Koka dem med en skvätt vatten i ca 5-10 minuter. Med en stavmixer mixade jag dem sen till en puré för att slippa bitarna. Det är en smaksak om man vill ha en kräm med bitar eller ej. Blanda ut potatismjöl i lite vatten för att slippa klumpar. Tag kastrullen från plattan och häll under omrörning ner potatismjölet. Jag använde 4 msk potatismjöl men det går att anpassa efter hur fast kräm man vill ha. Förvara den i kylskåp.



Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar