tisdag 11 juni 2013

Serranoinlindad torskrygg med salvia och Brie




I kväll skulle det ha grillats men efter en dag på stranden var vi ganska trötta och jag ville få undan matförberedelserna så fort som möjligt för att slippa stå med dem när min man kom hem. Maten fick smidigt tillredas i ugn. Just ugnslagning är min favorit eftersom det är så smidigt och det reder sig själv. Till och med min kräsne tvååring gillade smakerna, vilket är ett gott betyg. Till middag blev det torskrygg som jag fyllde med Brie och några salviablad och som jag sedan lindade in i ett par skivor serranoskinka. Till det gjorde jag en risgratäng med balsamvinäger och vitlök. Enkel och snabb mat som kändes lite lyxig så här en vanlig tisdag.



Inlindad torskrygg


4 bitar färsk torskrygg
8 skivor serranoskinka
4 tjocka skivor Brie
färska salivablad
ev lite hackad vitlök
några droppar soja
salt och peppar


Salta och peppra fisken och skär ett snitt i den. Lägg på brieosten, salvian och lite hackad vitlök, droppa sen på några droppar soja innan du lindar in den i två skivor skinka. Lägg bitarna i en ugnsfast form.



Risgratäng med balsamvinäger och vitlök


2 dl råris
1 tärning grönsaksbuljong
3 dl matlagningsgrädde
1 tsk sambal oelek 
1-2 msk tomatpuré
3 stora klyftor hackad vitlök
lite hackad röd chili
balsamvinäger efter smak, ca 2-3 msk
lite soja, ca 2 tsk
salt och peppar
ett halvt paket skivad peperoni
smakrik ost 

Koka 2 dl råris med en tärning grönsaksbuljong enligt instruktionerna på förpackningen. Blanda ingredienserna till såsen och skär peperonin i mindre bitar. Blanda sedan såsen och peperonin med det färdigkokta riset och blanda väl. Fördela risblandningen jämt i en ugnsfast form och strö till sist över osten. Jag hade bara vanlig prästost hemma så jag skivade över några skivor av den.


Tillaga båda formarna på 175 grader ugnsvärme tills fisken är färdig, ca 15-17 min. Om osten inte har fått tillräcklig färg när fisken är klar låt riset vara kvar i ugnen ett par minuter extra, men sätt på varmluften eller höj temperaturen några grader.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar