söndag 23 juni 2013

Vaniljglass med jordgubbscurd







Det här är det sista receptet från mig på länge som innehåller jordgubbscurd, jag lovar. Jag förstår att det tenderar att uppfattas som lite tjatigt, men det är ju så gott och anvädningsområdet är stort med utrymme för mycket variation. Det här var det sista jag hade kvar sedan förra koket och nu är det slut. På riktigt.

När jag köpte min KitchenAid, som för övrigt var mitt bästa köp ever, köpte jag även en glassinsats. Jag älskar att kunna göra hemmagjord glass i ett nafs och det blir ju så mycket godare än all annan köpglass, om man bortser från Häagen-Dazs som är i en klass för sig. Grundreceptet för den här glassen är en vanlig vaniljglass som jag på slutet har blandat lite curd i. Receptet för curden har ni här.


Klassisk vaniljglass

5 äggulor
3 dl vispgrädde
2 dl mjölk
2 krm vaniljpulver
3 msk vaniljsocker
8 msk strösocker

Blanda alla ingredienser och rör ut äggulorna ordentligt. Det är viktigt att blandningen är kall när man ska göra glass så är ingredienserna inte ordentligt kalla bör den sättas in i kylskåpet en stund innan den hälls i glassmaskinen. Glassblandningen ska vara ganska söt för när den blir kall uppfattas den som mindre söt.
När blandningen har kallnat ordentligt kan du hälla den i glassmaskinen. Följ instruktionerna till just din typ av maskin. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar