onsdag 3 juli 2013

Chokladtryffel med jordgubb




Med jordgubbsmoset som blir över vid saftningen kan man smaksätta sin chokladtryffel. Smaken blir fräsch och pigg, utan att för den delen smaka för mycket bär. När jag gjorde dessa tryfflar var tanken att jag skulle doppa dem i smält vit choklad, men det misslyckades helt så jag fick helt enkelt rulla dem i vanlig kakao. Är det någon som vet hur man lättast går till väga för att få ett fint chokladskal runt sina praliner så får ni gärna dela med er. Tryffeln smalt och blandades med chokladen som blev att annat än fin. 


Chokladtryffel med jordgubb

100 g smör
400 g mörk choklad
1 msk honung
2 dl jordgubbspuré
2 msk koncentrerad jordgubbssaft
1,5 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
1 krm äkta vaniljpulver
1 krm salt

Smält smöret i en kastrull, tag av från värmen och rör ner chokladen och honungen. Rör tills allting har smält och är väl blandat. Tillsätt resten av ingredienserna och rör väl. Klä en form, ca 20x25 cm med plastfolie och fördela smeten jämt i formen. Slå den lite nätt i bordet för att jämna till ytan. Ställ den i kylskåpet för att svalna och stelna. När smeten har stelnat ordentligt är det dags att dela den i lagom stora tryffelbitar allt efter tycke och smak, jag gjorde mina i ca 2x3 cm stora bitar. Stjälp upp tryffeln på en skärbräda och dela den med en vass kniv. Värm gärna eggen i hett vatten som du torkar av innan du skär i tryffeln för att det ska bli fina bitar som inte fastnar i kniven. Rulla sedan bitarna lite försiktigt i kakao. Förvara svalt.







Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar