måndag 5 augusti 2013

American pancakes med flädersirap




Mina sandaler som jag köpte för ca 20-30 kr på Kreta 2001 har, efter att ha varit ett par trogna följeslagare, slutligen sagt upp sig. Mitt i högsommarvärmen sade de tack och hej så här står jag nu, snopen och barfota, utan något lämpligt att ha på fötterna. Efter en runda på stranden med sol och bad, och efter ett dopp i grannens pool, tog jag och en trött son tåget in till ett köpcentrum i Malmö för att försöka hitta ett par nya sandaler.
Efter att ha letat igenom rader av höstskor kunde jag besviket konstatera att ett par sommarskor i likhet med sandaler inte finns att finna så här års. Frågan är om jag ska försöka limma ihop en bruten sula? Antagligen är det en väldigt dålig idé.
Som plåster på såret träffade jag två vänner där som jag åt middag med, en helt okej pulled beef sandwich. Vi satt länge och kände efter om det fanns plats för varsin portion amerikanska pannkakor med Nutella men fick inse att vi alla var mätta och nöjda med maten vi hade ätit. Istället bestämde vi oss för att göra pannkakor när vi kom hem. Här kommer resultatet. Jag hade i lite koncentrerad, rårörd jordgubbssaft och hade jag haft jordgubbar hemma så skulle jag även ha haft i en näve hackade sådana. Goda blev de men inte så höga som de borde bli. Jag tror att felet jag gjorde var att jag blandade smeten  för mycket, man ska bara röra med en gaffel tills allting är blandat och absolut inte längre. Nästa gång ska jag vara mer noggrann.
Jag fick en burk hemmagjord flädersirap i sommarpresent av en vän som jag ringlade över tillsammans med en klick smör. Det var verkligen smaker som passade fint tillsammans.


AMERICAN PANCAKES 

2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
2 msk socker
0,5 dl koncentrerad saft
1 stort ägg
0,75 dl mjölk
1 näve bär

Blanda alla torra ingredienser, blanda i ett lätt uppvispat ägg och resten av de blöta ingredienserna tillsammans med bären. Rör så lite som möjligt men se till att allting är blandat.
Stek dem i smör i ett stekjärn till valfri storlek. När de har börjat bubbla på ovansidan är det dags att vända dem.
Pudra över florsocker och servera med en klick smör och lönnsirap eller, som jag, flädersirap.




Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar