fredag 16 augusti 2013

Att fördriva tiden med att göra ingenting och några chokladbullar rullade i färgglad strössel.







Då var de första dagarna på jobbet och på dagis avklarade och igår och idag har jag varit ledig. Det betyder i vanlig ordning full fart och ingen tid att sitta stilla, därför lovade jag min son att idag ska vi bara vara hemma och ta det lugnt. Lilleman har inte ens kommit ur pyjamasen än. På hans begäran. Hunden ligger i sängen och sover. Det är klart att hon också ska få ha lite mys om vi andra ska ha det. Sonen har använt sin lediga tid till att sortera pärlor i högar och rader med samma färg och storlek, sen har högarna flyttats runt om i huset. Var hän jag än går hittar jag en ny hög med pärlor. Fullt lika avslappnad av all tid att göra ingenting med är inte jag så jag körde igång ett chokladbullsbak med sonen. Självklart skulle de rullas i gula, röda och mixade strösselpärlor. Om det var roligast att baka eller om det var så att leta upp tappad strössel från golvet som sedan kunde ätas upp det vet jag inte, men nöjd var han nog.
Receptet har jag fått av en av mina barndomsvänner, jag tror att det ursprungligen kommer från paketet med AXA havregryn. Det var efter det vi alltid gjorde chokladbullar när vi var yngre. Då tyckte vi det var onödigt att rulla det som sedan skulle ätas upp så vi delade högen i två delar som sedan åts med sked medan vi såg på Dirty dancing, Sova med fienden eller När lammen tystnar. Fullt så omåttlig är jag inte idag. Typ. Rullade blev de i varje fall...


Chokladbullar

100 g rumstempererat smör
1 dl strösocker
3 dl havregryn
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk kaffe

Lägg allting i en bunke och blanda ihop det med hjälp av händerna. Se till så att det inte finns några klumpar av smöret kvar. Rulla dem sedan till lagom stora bollar som sen rullas i kokos, pärlsocker eller strössel. Förvaras svalt. Om smeten är för kladdig för att rullas efter att den har blandats ihop kan du låta den vila i kylskåpet en stund innan. 



Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar