torsdag 1 augusti 2013

BBQ-sås


Hemma igen efter drygt en veckas semester i Italien. Efter X antal pizzor och resten pasta och vitt bröd längtade jag hem efter grillat kött och en sallad. Lätt sommarmat som är fräsch och inte lägger sig som en tung klump längst ner i magen. I det nyaste numret av Allt om mat (Nr 10/2013) hittade jag ett lovande recept på grillsås. I originalreceptet ingick 2 msk ingefära som jag hoppade över. Resultatet blev 5 dl underbar sås! Det var den typen av sås som faktiskt går att äta med sked om det lockar någon. Jag använde Muttis körsbärstomater på burk som jag tycker ger lite mer smak än vanliga konserverade tomater. Såsen håller sig cirka en vecka i kylskåpet. Passa på att göra dubbel sats för den går åt, jag lovar.




BBQ-sås

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk rapsolja
1 burk krossade tomater (400 g)
1/2 dl äppelcidervinäger
1/2 dl farinsocker
1 tsk liquid smoke
1 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar

Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs lök och vitlök i oljan i en kastrull tills den blir mjuk, ca 3 min. Tillsätt resten av ingredienserna och låt koka under lock i ca 20 minuter.
Mixa såsen slät med en mixerstav och låt den kallna innan servering. Förvara i kylskåp.



Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar