söndag 25 augusti 2013

En lat söndagsfrukost med blueberry pancakes och kiwicurd

















Lata söndagar ska startas på rätt sätt, utan en stabbig frukost blir det betydligt svårare att vara lat. Skämt åsido, en bra dag ska startas med ett bra mål mat och vad kan vara bättre lämpat för det än riktigt tjocka och fluffiga amerikanska pannkakor? Efter förra försöket som slutade i tråkigt platta pannkakor hittade jag ett lovande recept i det senaste receptbladet från Coop. Precis så bra som receptet utlovade blev de. Jag stoppade lite blåbär i smeten och då smakade de som dem jag åt i New York senast jag var där. En liten nostalgitripp sådär på en söndag är inte fel. Till pannkakorna serverade jag kiwicurd som jag blandade ut med lite vatten för att göra den mindre tjock. Receptet är detsamma som till min jordgubbscurd men där jag såklart har bytt ut jordgubbarna mot kiwi. Basilikan som smaksätter jordgubbscurden hoppade jag också över, i övrigt är det samma förfarande, se till att mixa kiwin ordentligt bara så att du slipper klumpar.


American blueberry pancakes, 4 port
5 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 msk strösocker
2,5 dl mjölk
3 ägg
blåbär
2 msk smör till stekning

Blanda mjöl, bakpulver, salt och socker i en bunke. Rör ner mjölk och ägg och blanda till en ganska tjock smet. Värm stekpannan och lägg i lite smör. Klicka ut smeten till lagom stora pannkakor och lägg i några blåbär i varje pannkaka. Jag gjorde tre stycken åt gången. Vänd på dem när de jäst upp och ytan börjat stelna.


Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar