torsdag 22 augusti 2013

Fastedag 2 och soppa på ugnsrostade grönsaker














Fastedag 2. Det ska bli intressant att se om den här dieten/levnadssättet verkligen gör någon skillnad. För er som har missat vilken diet det är så kan jag tala om för er att det är 5:2 jag följer. Igår gjorde jag en tomatsoppa att ha med mig till jobbet som lunch. Det här är ett av mina favoritrecept - in med lämpliga grönsaker i ugnen och rosta dem så att smaken förhöjs, mixa dem till soppa, smaksätt och klart! Jag älskar verkligen lättlagad och enkel mat som smakar mycket och det gör den här soppan. Vill man ha extra mycket vitlökssmak passar man på att slänga in några vitlöksklyftor i ugnen tillsammans med resten av grönsakerna istället för att tillsätta dem efteråt. Den här gången gjorde jag inte det för det gjorde jag förra gången och jag gillar att variera mig:) 



Soppa på ugnsrostade grönsaker

4 portioner:
1 kg tomater
250 g röd paprika
150 g gul lök
150 g röd lök
salt, svartpeppar
1 + 2 msk balsamvinäger
5 dl vatten
0,5-1 msk hackad vitlök
färsk timjan
1 tärning grönsaksbuljong
0,5-1 tsk salt

Dela tomaterna i kvartar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper men snittytan uppåt. Skala löken och ta bort kärnorna och mellanväggarna från paprikan. Skär dem i bitar ungefär lika stora som tomaterna. Lägg dem också på plåten. Droppa över en matsked balsamvinäger, salta och peppra. Baka dem i ugnen i 225 grader, ca 40 minuter.
Tag ut plåten ur ugnen och ta bort eventuellt brända delar. Vill du så kan du ta bort skalet från paprikan, men det är inget måste. Jag gjorde inte det. Lägg grönsakerna tillsammans med hackad vitlök och repad timjan i en gryta och mixa dem släta med en stavmixer. Har du inte tillgång till en stavmixer går det självklart lika bra i en hushållsassistent. Häll på vatten, chipotlesås, en tärning grönsaksbuljong och två matskedar balsamvinäger. Smaka slutligen av med salt och ev mer peppar. Koka några minuter.



Follow on Bloglovin

4 kommentarer:

  1. MM det här lät fantastisk gott :) Det ska testas!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, betydligt bättre än buljong;) Dock med lite fler kalorier.

      Radera
  2. Hur många kalorier? )

    SvaraRadera