torsdag 15 augusti 2013

Fyllda chokladvetebröd


Ledig dag, trött och halvtaskigt väder, vad gör man då? Jo, man ser till att göra slut på mer julöl som står bortglömd kvar i kylen. Den här gången bakade jag chokladvetebröd med en fyllning av Philadelphiaost och hallonsylt. Hälften av satsen gjorde jag utan fyllning och jag undrar om jag inte tyckte att de naturella blev betydligt godare än de med fyllning i. Att fylla bullarna är ingen dålig idé men just den här fyllningen smakade lite väl mycket yoghurt för att jag skulle tycka den var klockren. Testa gärna själva eller hitta en bättre fyllning för bullarna. Philadelphia Marabou har jag testat att fylla vanliga ljusa vetebrödsbullar med och det var kanongott så jag gissar att det skulle passa sig här med.






Chokladvetebröd med en fyllning av färskost och bär

Deg:
125 g smör
3 dl mörk öl
2 dl rysk yoghurt
200 g ljus choklad
50 gram jäst
1 dl kakao
1,5 dl vit sirap
1 tsk salt
ca 15 dl vetemjöl special

Fyllning:
200 g Philadelphia
1 dl sylt

Smält smör i en kastrull på spisen, rör ner chokladen och rör tills chokladen är smält innan öl och yoghurt blandas ner. Värm till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och rör ut den i lite av degvätskan innan resten av vätskan rörs ner. Tillsätt kakao, sirap och salt. Blanda sedan ner mjölet, akta så att det inte blir för mycket mjöl, degen ska släppa från kanterna men ändå kännas lite kladdig. Kör i maskin på låg hastighet i ca 10 minuter. 
Rör ner sylten i färskosten och blanda lätt, rör du för mycket blir osten lös.
Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 48 delar. Dela varje del på mitten. Rulla en boll av varje bit och platta till den med händerna. Lägg en klick Philadelphia på en rundel och lägg över ett lock. Rulla ihop till en boll och lägg på en bakpappersklädd bakplåt. Gör likadant med resten, det ska bli 48 bullar av dem. Lite färre om man vill ha bullarna lite större.
Låt jäsa ca 1,5 h under bakduk. Pensla dem med ägg uppblandat med lite vatten och en klick sirap. Grädda dem sedan i mitt i ugnen i 10-12 min i 200 grader eller tills de har fått fin färg.







Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar