lördag 10 augusti 2013

Spröda jordgubbsflan med frisk lime och yoghurt samt lite strandhäng





Idag har jag och sonen njutit av den sista semesterdagen med sol och bad på härliga Österlen. Trafiken dit och hem var på alla sätt frustrerande men stranden var i stort sett folktom. Få turister kvar men ändå en bit av sommaren kvar. Kan det blir bättre? 
Jag lämnade sonen hos hans mormor och morfar eftersom maken och jag ska på bröllop i helgen. Det betyder att vi hade barnfritt under kvällen, vilket gjorde att vi passade på att se en bio tillsammans. För min del var det drygt tre år sedan sist. Snacka om att ha blivit den där tråkiga småbarnsföräldern som inte kommer ut och gör de saker som var naturliga att göra innan barnen, men de gånger vi har barnvakt brukar vi inte prioritera bio, annars är nog mitt problem snarare att jag kommer ut på alldeles för mycket. Jag insåg att sist jag var samma biograf som vi var på idag var jag lika gammal som kidsen som förutom oss såg samma film. Välkommen medelålder.

Det här receptet på smarriga jordgubbsflan är inte på något sätt svårt eller omständligt att göra och är riktigt gott. Med lite rivet limeskal blir kakan fräsch.






Jordgubbsflan med lime och yoghurt

Ett paket färsk smördeg
En näve jordgubbar
Zest från en lime
Ca 1 dl rysk yoghurt
Lite strösocker
Ett ägg till pensling


Skölj och snoppa jordgubbarna och låt dem rinna av i ett durkslag medan du tar ut rundlar i valfri storlek, antingen i portionsstorlek eller en stor. Som portionsstorlek räcker degen till ca fyra portioner. De behöver inte vara jämna och precisa i formen utan de är charmiga ändå. Skiva sedan jordgubbarna. Bred på ett lager yoghurt på varje flan men lämna ett par, tre centimeter runt om. Ovanpå yoghurten lägger du ett lager skivade jordgubbar. Riv sedan över lite limezest. Vik in kanterna och tryck till dem så att de stannar invikta. Pensla kanterna med ett lätt uppvispat ägg. Grädda dem i 200 grader tills kanterna har fått fin färg, ca 20 minuter. Servera dem ljumma med en kula god glass eller en klick yoghurt. Precis innan servering kan du strö över lite, men bara lite, strösocker. Det ser trevligt ut.











Follow on Bloglovin

2 kommentarer:

  1. Ojojoj, vilken smaskig blogg du har, hittade hit från "Det gröna skafferiet" Ska nu testa din BBQ sås. Fina bilder tar du också! Välkommen att kika in hos mig!
    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för vänliga ord! Jag ska absolut kika in hos dig:)

      Radera