måndag 14 oktober 2013

5:2-soppa... igen. Kyckling- och nudelsoppa med äpple och curry.


Måndag och fastedag. 
Måndagar brukar vanligtvis innebära arbete och därmed en enkel fastedag, men i natt vaknade lilleman med feber och en hemsk hosta så det blev VAB för mig idag. Jag har tydligen betydligt enklare att hålla mig ifrån god mat, bakning och det där lilla extra som gör vardagen till fest när jag befinner på jobbet än när jag har tvångsarrest hemma och är lagom uttråkad. Tack vare den här kanongoda kycklingsoppan med äpple och curry har det gått riktigt bra idag. Den innehåller shiratakinudlar, inköpta under min Dukantid på www.bodystore.com, och är nudlar gjorda av jamsrot som innehåller minimalt med kalorier (5 kcal/100g). Perfekt bukfyllnad, med andra ord;) Dagens misstag, inser jag nu när jag läser om dem, är att de inte är frysbara. Vad härligt att jag har fyra portioner nudelsoppa i frysen nu då. Gör inte som jag, lägg istället i nudlarna innan servering och låt bli att frysa in dem...





Kyckling- och nudelsoppa med äpple och curry, 5 portioner à 237 kcal

75 g rödlök
150 g syrligt äpple
10 g hackad vitlök
1 tsk olivolja
1 msk curry
275 g färdiggrillad kyckling utan skinn
1 burk finkrossade tomater (400 g)
1 burk körsbärstomater (400 g)
svartpeppar
1 dl vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
1 dl lätt crème fraiche
1,5 dl lättmjölk
1 krm strösocker
0,5 tsk salt
0,5 dl hackad persilja
2 pkt Shiratakinudlar

Skala och finhacka lök, äpple och vitlök. Stek det mjukt tillsammans med olja och curry. Lägg i resten av ingredienserna förutom persilja och nudlar. Koka soppan några minuter. Tillred nudlarna enligt instruktioner på förpackningen. Lägg ner persilja och nudlar precis innan servering.


Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar