tisdag 25 februari 2014

Chokladtårta


När sonen fyllde tre önskade han sig en tårta med bara choklad i och det skulle vara samma fyllning som mormors fick på sin tårta när hon fyllde år. Sagt och gjort, det blev en tårta med chokladanslag och mjölkchokladganache både som fyllning och som frosting. Receptet på tårtan hittar ni här. Satsen ganache dubblade jag för att det skulle räcka även som fyllning och till bottnarna lade jag till 2 msk kakao. Dock finns det betydligt bättre recept på anslag än det här för jag tycker att det lätt blir ganska torrt. Ganachen i sig är ganska torr så det gäller att pensla bottnarna med någon tjockare vätska eller saft för att göra dem lite saftigare. Jag har givit receptet två chanser men nästa gång gör jag nog efter ett annat. Jag hackade även jordgubbar som jag lade mellan lagerna.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar