måndag 17 februari 2014

Hembakat pitabröd att fylla med något gott.




Det här receptet brukar jag använda när jag ska baka pitabröd. Jag tycker det är så mycket godare med ett hembakat pitabröd än de där torra plastförpackade bröden som köps i affären med ett par månaders hållbarhet. Bröden jäser upp under gräddning så att det blidas en ficka som kan fyllas med diverse läckerheter. Min favorit är att fylla dem med chopped beef eller pulled pork, men vanlig tacofärs eller sallad av något slag blir också gott. Det här receptet har jag hittat i Vår Kokbok men gjort om det för att passa mig. De bröd som blir över går utmärkt att frysa.
Om du tänker fylla dem med pulled pork så glöm inte att lägga in din egen rödlök och kanske göra din egen BBQ-sås.


PITABRÖD, 16 st
25 g jäst
5 dl vatten
1 msk honung
2 msk rapsolja
1,5 tsk salt
3 dl grahamsmjöl
1 liter vetemjöl

Dela sönder jästen i en bunke och rör ut jästen med fingervarmt vatten (37°C). Tillsätt salt, honung, olja, grahamsmjöl och nästan allt vetemjöl. Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta degen tills den blir smidig och släpper bunken. Jäs under bakduk ca 1 timme. 
Knåda degen lätt på mjölat bakbord. Dela degen i 16 lika stora bitar. Rulla till runda bullar och kavla ut dem till runda kakor, ca 12 cm i diameter. Värm under tiden en osmord plåt i ugnen. Lägg kakorna på het plåt och grädda dem mitt i ugnen i ca 3-4 minuter i 275°C. Låt kallna under bakduk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar