måndag 3 februari 2014

Lättbakat filmjölksbröd med pumpakärnor och nyponskalsmjöl


Är det fler än jag som köper hem fil som sedan står och blir gammal innan den äts upp? Det här brödet är kanon att göra av gammal, utgången filmjölk som annars skulle fått slängas. Jag älskar brödrecept liknande detta som tar minimalt med tid och ansträngning och ger ett gott och mättande bröd en timme senare. Jag har några olika recept på liknande bröd som jag brukar variera mellan och där jag tar lite av vad jag har hemma för att skifta smak och utförande. Det här brödet blir lite rödaktigt av nyponskalet och vill du ha en mer framträdande smak av nypon så kan du öka på mängden lite.





Filmjölksbröd med 
pumpakärnor och nyponskalsmjöl


4 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 dl havregryn
1,5 dl rågsikt
1,25 dl fyrkornskross
0,5 dl solroskärnor och/eller pumpakärnor
0,5 dl havrekli
2 msk linfrö
2 msk nyponskalsmjöl
1 msk fiberhusk
0,5 tsk salt
2 tsk bikarbonat
6 dl filmjölk
0,25 dl mörk sirap


Smörj och bröa en 2-litersform. Blanda noga alla torra ingredienser i en bunke. Blanda ner filmjölken och sirapen. Rör noga. Om smeten känns för porös kan man tillsätta en liten skvätt extra filmjölk annars är det risk att brödet blir för torrt. Häll smeten i formen och jämna till ytan med en sked, strö eventuellt över lite extra pumpakärnor men passa då noga så att det inte bränns. Grädda brödet i 55 min på näst nedersta falsen i 175°C.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar